San Philippe- rustique....... jazeker - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Jolande Spaas - WaarBenJij.nu San Philippe- rustique....... jazeker - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Jolande Spaas - WaarBenJij.nu

San Philippe- rustique....... jazeker

Door: Gilbert

Blijf op de hoogte en volg Jolande

10 Augustus 2014 | Mexico, Playa del Carmen

De reis naar San Philippe verloopt prima. Noah is de chaffeur, wat verlegen mar een toffe peer.
Hij brengt ons naar Rio Lagartos en gaat uiteindelijk mee omdat de guide geen engels spreekt. Het blijkt ook voor hem de eerste keer te zijn.
Eerste eten. Er worden drinbakjes opgehangen en al snel verschijnen de colibris. Leuk hoor. Als we aan boord gaan blijker er 2 mexicanen mee te gaan. Heel de excursie wordt het niet duidelijk of het moeder en zoon is of dat de knap een oud vel als vriendinnetje heeft.
Rio Lagartos is een natuurgebied en we zien prachtige grote mangrove wooden. Een visarend eet een visje. De gebruikelijke reigers en aalscholvers. Als we onder een brug door gaan zien we een alligator. Een echte en geen kleintje.
Opvallend is dat de brug super degelijk en groot gebouwd is. Het blijkt dat locals de eerste bruggen niet zagen zitten en eerdere versies vernielden.
Een stukje verder flamingos. Staande flamingoos, etende flamingoos, vliegende flamingoos. Die laatste zijn overigens het mooiste. Toonbeeld van vrijheid om met je rose veren en al je vrienden lekker overall naar toe te gaan zonder dat iemand probeert een liedje te zingen.
In de buurt wordt zout gewonnen op een grote industriele schaal. We gaan drijven in de zoutpannen die op een gekke manier helemaal uit rose gekleurd water bestaan. Net de dooie zee maar dan rose. Geinig. Ondertussen maakt de schipper ons modderbadje klaar. We smeren ons van top tot teen in met fijne witte kei die snel opdroogt. Ziet er nieeeeeet uit. Maar toch wel weer geinig. Het oude mexcicaanse vrouwtje probeert nog wat van der kop te redden door ook een kleimasker te proberen maar het mag niet baten. Dat witte hoofd met die zwarte rand om haar ogen maakt het een grotesk hegeheel. Een die vent maar der hand vast houden.

Verder naar San Philippe, nog 10 minuten of zo. Vlak voordat we het dorp in rijden ropet Isa stop. Een grote hagedi….een krokodil! En inderdaad ligt er op een zandbank, tussen wat mangroves, tussen het voetbalveld en de eerste huizen en grote, dike, vette krokodil van 2 meter lang te zonnen. Langzaam rijden we achteruit om uit te stappen en behoedzaam naar de krokodil te sluipen. KUT. Hij hoort ons en verdwijnt met een plons in het water voordat we een foto kunnen maken. Gelukkig had Isa dat al gedaan.
Het Hotel had zijn beste tijd gehad. We krijgen het advies om in het hotel te eten want verder zou er niks zijn. Dat blijkt achteraf niet waar te zijn.
Simpel eten maar ´s-avonds gaat het los. Blijkt het feest weekend te zijn. De 1e avond toreadors met alleen maar locals op en in de arena. Beetje met een lap wapperen en heel hard wegrennen omdat die ouwe stier naar je toehuppelt. Heel grappig.
De volgende dag allemaal een crocodile Dundee look en op zoek naar de alligator. Eerst over een knokkelpaadje door de mangroves maar we komen uit aan de rand van hetzelfde dorp. We vinden de hoofdweg en wandelen naar het mangrove bosje met een grote stok om ons te verdedigen.
Helaas, geen alligator. Ook niet als we verder zoeken. Wel krijgen we een enorme tropische storm op onze kop en gaan we ergens eten. Natuurlijk vindt ik daar heerlijke dieren op mijn bord. In het hotel kleden we ons omen gaan naar de kermis. Idioot geode zo zonder electriciteit. Dan maar een cocktail.
Ook nu gaat het ´s-avonds los, dat wil zeggen om 2400 uur. Rodeo extreme. Lokale ranchos leveren een stier en localo´s proberen ero p te blijven zitten. Duurt uren voor er iets gebeurd en ondertussen i ser een mariachi band die met oververdovend getoeter de nacht aan elkaar lawaait. Na 2 stieren is Isa het geklooi met de stieren zat en gaat naar het hotel. Tatum en ik houden het 4 stieren vol. Sommige stieren doen echt wel hun best maar ewr is e rook 1 die het wel geschten vindt. Hij huppelt wwat en parkeert dan bij het hek zodat de ruiter kan afstappen. Dan wandelt hij naar de uitgang. Gejoel en gelach.
De presentator is overigens erg grappig en pimpt de show met exotische heupbewegingen waar Elvis niet mee zou zijn weggekomen. De vrouwen vinden het top. Ook leuk om het sociale geklooi te zien. Wie heeft de mooiste kleren, vrouwtjes, beste plaatsen en wie mag wie stompen. Wie heeft de hoogste hoed. Jongens die kunsten op paarden vertonen om Isa en tatum te imponeren.
Ach ja. Leuk dat Mexico