Reggae King en Gillies birthday! - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Jolande Spaas - WaarBenJij.nu Reggae King en Gillies birthday! - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Jolande Spaas - WaarBenJij.nu

Reggae King en Gillies birthday!

Door: JO

Blijf op de hoogte en volg Jolande

04 Augustus 2014 | Belize, Belize-stad

En toen kwamen we dus op dit super relaxte eiland. Caye Caulker. Net geen Caribean, hoewel het er alle schijn van heeft. Het rif voor Belize, wat ook ligt voor Honduras en voor de kust van Mexico is een snorkel en duik paradijs. Kristalhelder water, gekleurde huisjes, palmbomen, een kleurrijk zootje dat zo hoort bij de Caribean. Leuke tentjes, heel veel hangmatten, schommels over het water, wit zand, vervoer is hier of de fiets, of een golfkarretje! Ziet er echt niet uit maar wel reuze relaxed, geen auto’s!

We waren echt moe, redelijk afgemat zelfs na alle avonturen hiervoor. Nou bijkomen lukt hier wel. We gaan slow! Gisteren de hele dag gesnorkeld. Was een feestje. Met de Reggae King op pad. Een flinke houten rode zeilboot. Samen met een Nederlands stel en een Scandinavische juf. En met captain Vito en Jay! Met name Jay maakte de reis tot een feestje. Eerst het serieuze werk natuurlijk. Drie stops zouden we maken. De eerste om de zeekoeien te zien. Serieus! Het mating season is begonnen en de Manatees maken elkaar het hof. We hebben ze gezien ze liggen neus aan neus op de bodem. Hoe lief! Tweede stop was ook bizar en bijzonder. Zwommen we tussen een enorme hoeveelheid zusterhaaien, roggen en snappers! Mega scholen vissen, gericht op een ding – ze weten dat ze gevoerd worden vanaf de bootjes en daarmee is het een verzamelplek gekomen en komen ze van heinde en ver. De derde stop zien we turtles, de groene zeeschildpad. Geweldig, die grazen lekker aan het zeewier en gaan elk kwartier naar boven om een teug zuurstof te halen. Dat is indrukwekkend om te zien als ze op stijgen en dan dat grappige koppetje boven het water uitsteken. Gaaf! Daarna achter de Jay aan op tour – over het koraal. Veel vissen, veel koraal, mooi. Minder kleuren dan we eerder zagen, maar erg gaaf!
Op de boot gezellig! Lekkere lunch, wat je niet op kunt mag over boord! En gezellig gezelchap. Beetje dollen. Get of my boat! If you touch my coral.... You would make a good wife! Briljante opmerking van Jay als Gil de hele boot gaat voorzien van frisdrank! Lol. Na het snorkelen is het Rumthirty! Punch time! We hadden het al gehoord, populair onderdeel op de snorkeltours. Je vaart terug (op de motor, geen zuchtje wind, maar zeil is wel gehesen), zon is aan het zakken, je bent moe, voldaan, grote bekers punch worden geschonken, een afwasteil met de heerslijkste salsa (lime, koriander, uit en tomaat, mmmmm....) en zak nachos. Muziek en fun! Jay leert de meiden de eerste salsa beginselen, fijn, op het achterdek. Lekker ouwehoeren met Jasper en vriendin Isel - Jay danst, Gil ook, meiden soms – meezingen en Jo maakt heerlijke foto’s. Ultiem vakantiegevoel. Fijn, genieten! dus na het afscheid van iedereen, de tips, de goodbyes naar het hotel, afspoelen en zwemmen! Ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch hier en daar wat verbrand. W ehebben een sunblocker, 100% gekocht en ook steeds t-shirt aangedaan. Die kracht van die zon hier – ongekend!

Het is de dag voor Gillies verjaardag en de punch smaakte goed, dus Gil bestelt bij zijn vriend Jubaloe in de bar van hotel nog een Margarita! S’ avonds eten we aan het strand (uiteraard) en merken we dat we allemaal stuk zijn. Moe! Tijd voor bed! Ineens besef dat Gil in NL tijd al jarig is, dus liedje zingen en zoenen. En nog maar een cocktail. Jo voorspelt wat er vervolgens zal gaan gebeuren en dat gebeurt ook  Het was een topdag! Zijn er allemaal dik tevreden mee!

Volgende dag... wordt er op de deur geklopt: Lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria! Meiden zijn naar de bakker geweest. Lekkers gehaald en soort taartje van gemaakt, zingen voor de jarige die nog in bed ligt. Is traditie ook op vakantie. Me man is jarig! Proficiat Gillie. Ik heb hele leuke foto’s van je gemaakt – vandaag in de bar op de Split. Je bent 53 geworden, maar nog heerlijk jong van geest en hart! We zijn blij met jou en met elkaar! Kado’s? Nee die hebben we niet. Hoewel, deze hele reis is een groot en mooi kado en de jarige is er blij mee. Vandaag mag Gillie zeggen wat we doen! We halen verse fruitsappen en bij de bakker lekkers, gaan aan de rand van de zee zitten voor ontbijt picknick. En dan klaar maken voor de Split! De plek om je verjaardag te vieren, zeker als je jong wil blijven!! Wat een geinige plek is dit. Eiland is in 1961 gesplit – door een orkaan. Er zijn er nu twee! Niet eens verbonden door een brug. De split is de enige plek waar je makkelijk in zee kunt zwemmen, en aan het ‘strand’ kunt liggen. Eigenlijk is de Split DE plek van Caye Kalker. Een enorme bar, keiharde muziek en heel veel - vooral jonge – mensen op doekjes, aan het zonnen, eerst met flesje water, daarna met flesje bier / coktail. Mega coole plek, errug leuk om paar uurtjes te hangen, te kijken, te zwemmen, te snorkelen, te relaxen, te lezen! En te verbranden  Helemaal plakkerig, zoutig en oververhit slenteren we na paar uurtjes terug. Was ook weer fijn. Vanavond restaurantje al geboekt. Ene Viktor roept al dagen dat we bij hem fresh seafood moeten eten. En vanavond gaan we dat doen. De jarige mag kiezen natuurlijk! Gaan we ook de hoogtepunten en dieptepunten van de dag doornemen. Dat is nieuwe traditie die Isa heeft ingebracht, stond in de Linda – die doet dat dagelijks met haar kinderen. Hoogtepunt voor Isa was zeker (ook) de animal shelter die ze net bezocht heeft. Deel van vakantiegeld dat Flippie ze nog toebedeelde ( eigenlijk voor de Indianen!) staat ze hier af. Allemaal honden en poezen die worden opgevangen en zo mogelijk aan een nieuwe eigenaar gekoppeld worden. In de US, in Canada – zeker niet de locals zegt de eigenaar. Kids vinden het geweldig. Doet me danken aan het hondje van Mars en Yv, kregen een felicitatie voor Gil met een foto van de hond en concluderen nu dat ze ‘m gehouden hebben! Ben benieuwd! Flip is weer thuis uit Portugal, heeft het heerlijk gehad. Rita en Mike zijn bij Jannie – dat is een fijn idee. Kreeg een boodschap/felicitiatie op FB! Ga ik zo even beantwoorden. En ben heel benieuwd naar Franc en gezin. Hoe zou het zijn in Nuenen?
Net ook slecht berichtje van Mayke op FB. Franka ligt onverwacht in ziekenhuis, geopereerd. Ze zijn onderweg naar huis. Dat zijn geen fijne berichten. We denken aan ze en sturen alle goede wensen die kant op! Take care!

Dat was het voor vandaag! Kids hebben net nieuwe boeken uitgezocht. Dat is toch handig van dit soort plekken. De book swop, of je koopt voor een paar Belize dollar een nieuw boek. Zijn ze weer uren zoet! De e-readers zijn populair – heb ze al vaak gezien in combinatie met een toerist! Nou, tot nu toe red ik het prima zonder! Morgenochtend naar Tulum! Dit keer een ‘makkelijke’ grensovergang verwacht ik – we gaan met de boot naar Chitumal (2.5 uur) en daarna met de bus naar Tulum (4 uur). Ik ben er klaar voor, weer lekker opgeladen en toe aan nieuwe avonturen! Wat is reizen toch fijn!

• 05 Augustus 2014 - 08:44

Lieke:

Lieve reizigers, maar vooral lieve jarige Gilbert. Indrukwekkende volle verslagen, maar deze keer gilbert, is het voor jou en wil ik je van harte feliciteren met je verjaardag. Dat je een fijne dag hebt gehad heb ik al gelezen. Ze hebben er voorjou weer iets moois van gemaaktt. Blijf lekker gezond en vol levenslust.
    Maak het goed samen en blijf veel van elkaar houden. We zien elkaar vast in Boxtel, niet te geloven die verschillende werelden. Heel veel liefs van ons beiden en heerlijke reis voor jullie.
    Jou even stevig omhelsd en veel liefs Lieke.

• 05 Augustus 2014 - 09:31

Harrie Lagarde:

Gilbert, ook vanaf hier van harte gefeliciteerd. Tatum, jij ook nog, al is dat een paar dagen te laat.
    Zo te lezen leiden wij toch maar een eentonig leven, gelukkig hebben we er ook mooi weer bij. In de straat is alles als vanouds, ook de poes maakt het goed. Blijf genieten! Petra en Harrie